Permainan Zaman Kanak-Kanak Dulu-Dulu

Labels: , , , , ,

Assalamualaikum semua~!


Tetibe rasa nak menaip entry baru. Dah bosan asyik hadap Facebook dengan Twitter, dah penat blogwalking, rasa nak menaip entry sendiri. Almaklum la, sekarang ni dah jadi suri rumah sepenuh masa. Berpino-pino bijik mata ngadap laptop nak siapkan projek. huhu

Bile time relaks-relaks camni, terimbau la kenangan zaman kekanak dulu-dulu, punyalah nakal. Akulah mastermind segala plan baik, plan jahat, plan separa jahat dan sebagainya. Ni nak cerita permainan-permainan yang pernah aku main dulu. 

Zaman kanak-kanak aku dulu memang awesome! Main lumpur, main banjir, main selut sawah padi, panjat pokok, kejar ayam, main kawen-kawen dan macam-macam lagi la. Kalau korang pernah main semua yang aku sebut tu kita geng! hoho

  • Main guli atau tuju guli.

Sumber: Encik Google

Dulu sanggup tak makan kat sekola semata-mata nak save duit belanja nak beli guli. Dulu-dulu beli guli seposen dapat lima bijik. Sekarang ni sebijik jer dah 50sen. Kalau tok nak pegi kedai Pak Yop, aku dengan adik dah sampai kedai dulu beli guli nie. Arwah tok dulu jalan kaki je pegi kedai, aku dengan adik naik basikal. Opkos la sampai dulu. Amik guli dari Pak Yop hutang, tok sampai kedai tolong bayarkan. haha *kecik-kecik dah pandai pow tok

  • Lompat ting-ting

Sumber: Encik Google

Yang ni plak part paling aku suke pada batu tanda atau aku panggil 'tagan'. Mesti cari yang leper punya. Sebab nanti nak baling dalam kotak ade gaya tersendiri untuk bahagian leper tu yang mendarat kat permukaan lantai. Kalo batu solid atau tebal, nanti melantun keluar kotak. Dah miss satu turn.

  • Rounders atau kriket kampung.

Sumber: Encik Google.

Game ni pulak, bola nya dibuat dari kertas jer. Keronyok-keronyok kertas jadi cam bola, pastu bungkus dengan gam plastik atau sellotape. Nak lebih ekstrem dan mencabar sikit, pakai bola tenis. Pehhhh...lantunan nya usah cakap la. Memang kalo main pakai bola tenis kena pantas la nak mengejar bola tu. Kalo tak free-free je kawan tu dapat score. Lagi satu, kalo pakai bola tenis selalu dapat pukul jauh-jauh. Pastu masuk hutan, jenuh nak cari. huhu

  • Tudung oren

Sumber: Encik Google

Yang ni best woo. Kecik-kecik dulu pegi belakang kedai runcit lima pintu, kutip tudung oren. Macam-macam kaler ade. Nak bezakan kita punya dengan kawan punya, masing-masing pilih lain-lain kaler. Takot nanti tertukar. Nak main plak kene ade lima tudung oren untuk satu set. Susun, baling, buang satu, jentik. Part paling susah sikit bile ade halangan. Macam-macam gaya ade, siap tolong pinjam tangan buat 'border' untuk ke sasaran. *tertonggeng-tonggeng pon ade tau

  • Batu seremban

Sumber: Encik Google

Batu seremban ni ade dua jenis: (1) batu seremban - satu set ade tujuh biji batu dan (2) batu lima - satu set ade lima biji batu. Cara main: baling, ambil satu batu, baling atas, kutip batu kat bawah, sambut. Macam-macam rules dan macam-macam gaya ade nak main batu seremban ni. Sapa dapat score paling tinggi, dia lah pemenang.

  • Lompat galah

Sumber: Encik Google

Game ni bukan betul-betul lompat atas galah yang buat kait buah kelapa tu. Game ni korang kena pergi dari satu kawasan ke kawasan seterusnya tanpa disentuh oleh kawan kita yang jaga sempadan antara kawasan tu. Memang best. Macam-macam trick, posisi dan style nak menyentuh dan mengelak. 

  • Lompat getah

Sumber: Encik Google

Ada nama lain aku panggil time zaman sekolah rendah dulu tapi aku tak ingat la plak. Yang ni dua orang kawan yang pegang hujung getah ni kena sama tinggi. Kalo tak nanti senget sebelah. Bermula dari tapak kaki, mata kaki, lutut, kangkang, pinggang, ketiak, bahu, telinga dan kepala. Macam-macam cara dan gaya nak lompat melepasi getah ni. Paling syok siap ade nyanyi lagu lagi. hahaha Memang best!

  • Lawan pemadam

Sumber: Encik Google

Yang ni game paling aku suka. Beli pemadam harga sepuluh sen, macam-macam corak ade kat atas pemadam tu. Gambar Ultraman, Superman, Batman even Pokemon, Doremon pon ade tau. Konon beli la pemadam yang ade gambar superhero atau kartun hebat-hebat konon-konon nanti senang nak menang lawan pemadam nie. hahaha *bengongnya zaman kanak-kanak aku dulu

  • Baling kasut atau penggal kasut

Sumber: Encik Google.

Ohhhh...ini awesome! Game yang menyeronokkan dan mencabar. Geng aku main dulu kena cari atau main guna kasut selipar jepun. Selipar jepun ni ringan dan agak susah nak disusun sebab ringan nye tu. Kalo angin tiup pon bole jatuh, tahu?  Dahlah kena susun satu hal, kena tengok kiri kanan kot ade musuh baling selipar kat kita. Tak pasal-pasal 'mati'. hoho

  • Baling tin atau penggal tin

Sumber: Encik Google

Yang ni memang legend! Aku belom jumpa lagi budak-budak sekarang main game ni. Baling selipar tu selalu aku nampak. Sama ade diorang tak pernah main, tak pernah tahu atau takut luka. Ye la. Tin ni tin susu pekat yang dah dibuka. Mesti la kat bukaan atas tu tajam kan. Nanti tengah susun, sambil tengok-tengok musuh kiri kanan kot terpengang kat bahagian tajam tu nanti terluka plak kan. 

Oke. Tu je la setakat ni. Kalo ikutkan banyak lagi. Game bola kertas, batang aiskrim, polis sentri, aci kejar, main kahwin-kahwin dan macam-macam lagi la. Tak cukup satu entry kalau nak tulis semua. Zaman aku kecik-kecik dulu takde Angry Bird, Naruto Ninja Storm, Candy Crush bagai. Yang ade Super Mario, Super Sonic, Pacman dan game SEGA yang lain. Dulu takde iPad, tab bagai. Komputer pon jarang jumpa. 

Hoping that my childrens nanti merasa la main ni semua. Ibu ini akan ajar anak-anaknya main. Dengan bangga nanti aku cakap kat anak-anak aku, "Ibu dulu champion tau main ni sume." hahaha



p/s: Rindunya zaman kanak-kanak aku dulu-dulu. huhu


0 comments:


Awak 'Like' blog saya?