Bilik Persinggahan

Assalamualaikum semua~~

Lma gak aku xupdate entry baru ye. Almaklum le. Intersesi dh start. Duk pulak umah abg aku. Berok aku dh le kene tinggal kt umah. Mmg harapan la aku nk on9. huhu

Ni pon aku baru je beli beruk baru 2 hari yg lepas. DiGi Boradband. Line kt Shah Alam nie laju giler. Belom kedip lg mata aku dh kuar dh page FB aku. Perghh!! Best siot. Tp line kt umah abg aku lembap giler cm jelebor. Malas aku nk on9. Kene tunggu lama baru kuar page. Haishh......

Ni pon update entry kt 'bilik persinggahan' aku kt Kolej Melati.

"Apsal panggil bilik persinggahan?"

Ni la yg aku nk citer nie. hehe

Nk dapat bilik nie semalam punye la banyak songeh. Pegi sana, pegi sini. Cop sana, cop sini. Tp berjaya gak la aku mendapatkan satu bilik dengan bayaran seratus untuk selama aku wat intersesi. Bayar bilik ni pon share duit ngn kawan aku yang nak menumpang secara haram kt bilik nie...hihihi

Tapi aku xtido kat sini pon. Aku tido kt umah abg aku. Bilik ni aku wat sbg tempat singgah sekejap sementara menunggu abang aku balik dr keje. Aku kene balik rumah bile abang aku dh abh keje je sebab abang aku sewakan satu bilik umah dia kt kawan dia. Orang bujang. Hensem lak tu. hahaha

Sebelum aku dapat bilik nie hari tu, lepas kelas jenuh gak la jalan2 sekeliling Shah Alam nie. Hari2 main boling. Poket pon dh nazak giler2 dh nie.....aiyoo~~~

Tu la sebab nye aku panggil bilik nie sebagai bilik persinggahan jew...hehehe

Ni ada la sedikit gambar kitorang sebelum aku dapat bilik kt Melati nie. Xtau nk buat apa, ni la aktiviti kitorang....enjoy~~

Boring menuggu giliran untul lane bowling kosong.

Err~~

Kakak Fatin

Patung???

Terbaek!! Model pintu masuk Giant seksyen 7...hak3




p/s: Lepas ni kurang cket keluar duit. Duk mencapap dlm bilik jew...huhu

Aku Bangga Jadi Budak Kampung!

Assalamualaikum semua~

Hari ni aku termenung seketika terkenangkan zaman kanak2 aku dulu. Bila pikir2 balik rasa cm nk kembali ke zaman kanak2 masa sekolah rendah dulu. Happening giler kot. Tak yah sibuk nk fikir pasal keje sekolah, assignment, projek work yg melambak, nak jaga hati orang, hati lembu, hati nyamuk dan segala macam hati lagi la.

Oleh itu, terdetik lak aku nk menulis entry pasal zaman kanak2 aku kali nie. Korang kalo nk baca teruskan scroll ke bawah. Kalo tak berminat boleh tekan button close kt bucu atas sebelah kanan korang tu ye.

Aku kecik2 dulu boleh dikatakan agak nakal la jugak. Siap pandai berpura-pura lg dpn mak tu. Aiseyh!

"Nakal ropenye budak nieyh!"

Korang bayangkanlah, bile musim banjir kt kampung aku dulu, tak pernah miss walau sehari pon utk mandi air bah tu. Hari2 main. Dh dpt mandi tu bkn nye boleh sejam dua. Berjam-jam lama nye. Selagi jari2 tgn dgn kaki tu xkecut dan agak2 tyme mak aku nk balik keje, selagi tu la x bgn dr bah tu. Mandi sepenat mungkin!

Dh tu, siap ajk lg kawan2 satu kampung dtg join sekali. Sebelum balik sekolah dh set dh pukul brpe nk start mandi. Bayangkanlah! Bukan sorang dua, tp berbelas-belas kot. Aku ingat lg nama2 diorang: kak ita, amin, apit, faiz, kak farah, keda, duan, kema, pecai, ada lg r 3,4 oranng yg aku xbpe igt dh nama nye.

Kalo dh ramai cmtu rumah yg tinggi dr air bah pon boleh banjir sekali dlm rumah nye. Kadang2 (bkn kdg2, selalu) kitorang yg basah kan lantai rumah aku tu. Lantai marmar bila basah kn licin. Apalagi, kitorang pon lumba wat gelongsor licin dlm rumah. Masuk dr pintu depan, kuar ikot pintu dapur!

"Giler! Kalo mak tau mamposs!!"

Pasal mak aku xtau la kitorang berani buat. hehe

Bila agak2 tyme mak aku dh nk sampai rumah lepas abh keje, aku ngn adk aku pon 'halau' la kwn2 tu balik. Ye la.  Kang xpasal2 kantoi lak kn. Bile diorang sume dh balik, aku ngn adk aku dh siap tukar baju bersih, kitorang pon mula la mengemop lantai dan susun balik segala sofa dan permaidani kt rumah tu. Siap susun cm asal lg wa cakap sama lu. Bertapa hebat nye aku ngn adik aku masa kecik2 dulu.

Bila mak balik, kitorang pon tgk tv. Pura2 xde apa2 berlaku kt dlm rumah tu! Mak tgk pon pon bersih jew. Kemas gitu. Padahal penuh dgn kepura-puraan! hahaha

Tapi nasib tak selalu baik! Ade sekali tu terkantoi! Adehh!! Cm kilat suara maka aku, cam nk gugur jantung aku dengo nye. Mak aku balik awal plak ade satu ari tu. Kitorang yg tgh syok2 mandi, siram air, menggelongsor dlm rumah, mak aku boleh pulak terpacak kt tepi jalan tu! Aiseyh!! Kantoi!

"Padan muka!!"


Mak aku punye jerit la. Tak tau nk kata kuat nye. Kalo dr M'sia mak aku jerit, aku rasa US kt sana pon boleh dgr kot! (melampau tu!) haha

Cm nk gugur jantung aku tgk mak aku terpacak dan menjerit dr tepi jalan. Kelam kabut, kaco-biro kawan2 aku lari! Kalo xlari kang kene besit(rotan) seliang dua. Aku ngn adik aku pnye gelabah usah citer r. Masuk je rumah punggung dh pedih dh kene besit 5,6 liang. Masok bilik tgk kt cermin mmg berbirat2 le bekas kene rotan tu. Lepas kene rotan, kene le pulak bersihkan rumah. Mmg masa tu pikir dh.

"Tobat tak buat lagi!"

Mmg tak buat! Esk kt sekolah kwn dh tnye apa jd semalam. Aku pon cite le. Deme boleh ketawa! Haishh!! Paneh aty betoi! Sepak laju2 kang! huhu

Eleyh!! Ade le 2,3 ari serik tak buat lg. Lepas tu buat balik! Mana reti serik. Tp xde la ramai2 lg, just aku dgn adik aku je la. Dibuat nye mak aku tetiba terpacak dekat batang idung, maunye tumpo kene libas kang. huhu

Aku ingat lg waktu tu umur aku 9 tahun kot. Darjah 3 tuu~ isk3

Nakal kn aku?? haha

"Memang nakal! Nakal giler."

Tu baru satu cerita. Ade lg cerita2 lain zaman jahiliyah aku. haha

Belom citer kisah panjat pokok mempelam sampai pokok tu senget, kejar ayam sampai ayam tu mati lepas tu kitorang lak kene kejar ngn tuan ayam tu sampai lari satu kampung, main rounders, main guli, main lopak mcm mandi air paip, tangkap anak berudu gune penapis santan kelapa mak aku, dan banyak lagi la. Panjang giler kalo aku nak tulis sumenye kt cini.

Ade satu hari tu aku pegi main rumah kawan aku. Balik lewat giler dekat pukul 7.30 malam baru sampai rumah. Sesampai je kt rumah, aku tgk ade satu beg cm beg balik kg kt dpn pintu rumah.

"Aiseyh! Sapa pulak yg balik kg nie? Mak cik aku kew? Tp nape letak beg kt luar? Pelik2...."

Aku pon bagi le salam nk masuk rumah. Adik aku dgn laju nye pegi bukak beg tu.

"Adik aku nie. Pandai2 je bukak beg orang!"

Sambil bg salam pulas tombol pintu. Tak boleh bukak pintu! Kene kunci! Tetiba adik aku cakap.


"Eh! Ni baju kakak!"

Aku pon dgn laju sepantas kilat nye pegi kt beg tu. Mmg penuh beg tu dgn baju aku dan adik aku! Dh tau dh! Mak aku dh wat dh apa yg diugutnye dkt aku ngn adik aku tiap2 kali kitorang kuar nk g main kt rumah kawan.

Pesan mak: "Jangan balik lambat. Nanti mak bungkuskan kain baju, pegi duduk rumah kawan kome tu!"

Sekali jadi kenyataan siot!! Aku pon meraung2 le. Ketuk pintu sekuat2 aty. Hari dh makin gelap lg aku takot. (aku kecik2 takot gelap)

Lama gak la aku melalak kt luar tu sampai jiran aku tegur.

"Malu giler siot!!"

Tp dek kerana takot dan desperate sgt, tak pikir malu lg dh! Melalak sekuat-kuat hati! Lepas setengah jam gak r, baru mak aku bukak pintu bg masuk. Dipadankan muka aku dgn adik aku. Siap kene perli lg dgn kakak aku. Cet!!

"Tu la. Mak bg warning xnk dengar. Kn dh kene!(sambil ketawa)"

Haishh!! Esk xbuat lg dh! Lepas insiden tu, bile 6.45 ptg jew dh terpacak dpn pintu rumah!

"Takot terkena lg!"


Serik lepas tu! Tak buat sampai aku masok sekolah menengah!

Fikir2 balik, zaman kanak2 aku mmg seronok. Seronok main benda2 kotor. Tp aku kecik2 dulu xanggap pon bende tu kotor. Seronok je main. Tapi aku sedih. Budak2 zaman sekarang xmerasa main apa yg aku rasa dulu. Aku terfikir, anak aku nanti pon xkn dpt main apa yg mak diorang main kecik2 dulu. Budak2 sekarang belom sekolah lg dh pandai surf internet. Online fesbuk. Main PSP. Zaman semakin moden dan kanak2 sekarang makin biadap! Kalau lah zaman tak berubah~~

AKU BANGGA JADI BUDAK KAMPUNG!



p/s: Kalaulah masa boleh diputarkan ke masa lalu. Ingin ku kembali ke zaman jahiliyah aku dulu.

B.O.S.A.N

Assalamualaikum semua~~

BOSAN!! Xtau nk buat apa duk umah nie. Nk kuor jenjalan xde teman. Boring la kalo jalan sensorang. Ade sorang member aku si incik Fazalie ni dtg Teluk Intan aram nk ngabo dtg nye pukul bpe. Kalo idak buleh le awak kuor. Udah bosan bebeno rasenye duk umah. Nk jugak jenjalan. huhu


Nk jmpe member2 sekolah tu jaoh beno pulak nk pegi Kg.Gajah nun. Pengko rase tulang aku nk naik moto dr Teluk Intan ke Kg.Gajah nun. haishh!!


Dek sebab aku udah bosan bebeno duk umah, koje aku asyik on9, nengok movie on9 dan jugak mendownload movie. Mak aku udah meto, koje aku xde le bende lain. Asyik tu jew la. Nk koje yg mendtgkn income cm x berbaloi gak. Ye le, ujung minggu nie udah nk balik Shah Alam balik untuk intersesi Data Comm.


Tgh sedap2 on9 ngn download movie jew, tetiba masuk le pulak satu mesej dr CELCOM dlm "kumpulan berok" aku. (broadband le mangkuk!)

Bunyik nye rope gini ye ::

"Dear customer, you have exceeded the 5GB/mth usage (Celcom FUP). Pls purchase additional volume or we reserve the right to control yr broadband speeds. TQ"

Bile udah dpt mesej rope gitu, dlm pale otak aku udah tepikiyo dh.

"Lambat le berok aku lepas nie nampaknye."

Tup2..beno le. Bile aku nk on9 jew lembab bebeno le pulak men-loading nye. Rasa cm nk bako jew berok aku nie. Udah lembap serope jelebor jew. huhu


Oleh itu, terbantut le dan jugak x seaktif dulu le aku mendownload movie. On9 tu serope jew. Xboleh dikawal dan disekat lg dh. hihihi




p/s:

  1. Bil belom bayo lg. Udah bayo ok le tu.
  2. Dek kerana aku udah lama beno x nulih entry dlm loghat Perak aku ni le hasil nye. Entry dalam loghat Perak. hihihi
  3. Aku pikiyo ada gak pembaca tulisan kuno aku ni idak le reti loghat Perak kn. Ni aku provide kn sekali 'kamus' loghat' Perak ye. kui3
                       aram = tidak
                       aram nk ngabo = tak bagitahu
                       buleh = boleh
                       kuor = keluar
                       bebeno = sangat
                       pengko = sakit, bengkok
                       koje = kerja
                       rope, serope = rupa, macam
                       tepikiyo = terfikir
                       pikiyo = fikir
                       jelebor = labi-labi (spesies kura-kura)
                       bayo = bayar

(first tyme provide kamus loghat Perak dlm entry...kui3)

Luahan Hati Yang Terpendam!

Labels:

Assalamualaikum semua~

Lama gak aku x update entry baru ye. Xtau la nk update pasal ape. Nk update pasal aktiviti terbaru aku bersama member2 nk kene pk gak hati orang lain. Kang salah tulis kang ada yg masam muka, tacin' dan mcm2 lg lah. Paling aku sakit hati siap pegi serang member2 aku. Haishh!!!

Ni lah masalah nya. Bila ajk join sama mcm2 alasan di bg. Bile x diajak, mula lah. Buat perangai! Lepas tu, bila aku pulang balik alasan2 yg kome bg, mule le tunjuk muke xpuas hati! Kalo ikot ati aku udah lama aku kontang + seligi kome seko2!

Aku getik betoi ngn org cmnie. Bila dh tau ade kelemahan dlm sesuatu, xde la pulak usaha nk merapatkan ukhwah tu. Usaha yg kome tunjuk, asyik nk ngombok (perli) jew. Sikit pon xnk usaha guna pendekatan lain. Suma nk harapkan orang lain.

Lg satu, ari tu senang2 jew lepas kn sumthin' keje kt aku. Siap post kt group lg, siap tag lg nama aku nk mintak amanah yg kau bg kt aku. Tp sikit pon xnk bg tau amanah tu kau dh setelkan sendiri. Aku pnye hangin waktu tu Allah jew yg tau. Koman2 pon gtau la ko dh setelkan. Yg lain2 tu cari kau nk selesaikan, bukan aku.

Bila aku pk balik kan, aku nie cm patung + robot kau je kn. Bila ada apa2 @ sesak cari aku. Bila kau senang, senang2 jugak lah kau sisihkan aku.

Bila tyme study lak. Bila aku tnye kau apa yg aku xpaham, kau wat derk jew, konon fokus kt apa yg kau study. Pastu sembang ngn aku, ko ckp bile ko tgh khusyuk menelaah sesuatu ko xleh lyn anasir2 luar. Takot kau lupe. Tp bile orang lain yg wat cmne aku wat kat kau td, dgn senang hati dan berbunga riangnya kau menunjuk ajar beliau. Tp aku still cool lg. Tp dlm hati aku, cm nk cekik2 kau bg mamposs!

Pastu. Bila sembang ngn kau, tak lain tak bukan asyik2 pasal si 'dia' yg tersangat istimewa bg kau kn?? Dh naik bernanah dh telinga aku nie kalo sembang ngn ko. Aku bosan! (cemburu pon ade gak) Tp aku lebih bosan kau asyik bercerita sampai aku xde peluang nk cerita apa2.

Kau jugak MEMBOSANKAN! Apa yg aku cerita sume kau xtau. Sume ko cm xpaham. Kuno giler kau. Ketinggalan zaman! Aku bkn jenis suka cerita pasal satu benda jew. Aku suka cerita pasal banyak benda dan situasi + pengalaman. Bila aku start cerita benda2 tu sume kt kau, kau mula la cm lyn xlayan aku. AKu tgk reaksi kau cm tu aku dh paham dh. Xyah la kau susah2 terangkan.

Aku dh penat ngn aku. Tu sebab aku lari! Aku lari dari kau! Aku pegi dgn orang lain. Bila cmtu kau mula sindir2 aku. Asyik ckp2 pedas jew. Hangat jew telinga aku dgr. Aku diam jew sbb aku xnk kecohkn keadaan dgn aksi tarik2 tudung, tarik2 rambut nie. Aku sabar sampai sekarang. Tp dh menggunung dh nie. Ibarat gunung berapi yg dh mula mengeluarkan asap2 + debu2 sulphur ke udara. Belum meletus lg lahar2 nya.
Jangan kau buat aku meletus. Aku takot kau yg terbakar dan hangus dgn lahar2 aku.

Orang2 yg kenal rapat ngn aku tau aku nie cmne. So, better kau duduk diam2! Jgn kau berani nk "geletek2" kawah berapi aku. Sekali aku "garu" dgn lahar aku, bernanah telinga kau! Pecah segala gegendang telinga, bocor cecair telinga dlm koklea kau tu.

So, pegi main jauh2!!!!




p/s: Luahan hati yg tak terungkap!! Sekali aku ungkapkan, kau akan terduduk!

Sejenak Melepaskan Rindu~~~

Assalamualaikum semua.....

Penat tol hari nie. Aku baru sampai UiTM dr Perak. hehe


Aku balik rumah sabtu semalam. Lepas je paper aku trus blah. hehe


Jalan jam usah citer r. Almaklum le. Cuti 3 hari kot. Sabtu, Ahad, Isnin. Sibuk sume orang nk balik kampung. Jenuh gak la abg aku cari 'lobang2' nk mencelah lari dr tersangkut dlm jam tu sekali. X pernah dibuat lalu jalan2 kampung yang kecik lg sempit tu. Sebab xnk tggu lama2 jalan jam tu terpaksa la jugak redah jalan kampung tu.


Abang aku ni pon satu. Masuk jew jln tu. Tak kira la. Kot2 jln tu jln mati ke apa kew, main redah jew. Aku yg cuak kot xjumpa jln kuar. Dh le malam masa tu...Aiyoo~~


"Cepuk gak abang aku ni kang."

Tp alhamdulillah. Selamat gak smpai umah. Sepupu aku sume dh ada dh. Riuh giler umah tu. Bile nk tido mule le cari port masing2. Berebut2 bantal. Almaklum le, udah ramai beno bantal pon xcukup. Tp happening giler r!

Aku pon puas giler makan masakan mak. Melantak xigt dunia dah! Sampai buncit perut. Nyaris xtermuntah balik jew..huhu


Abang aku siap beli laptop baru lg seyh!! Jeles aku! Nasib baik le sayang lg laptop aku ni yg aku panggil Tama-chan nie. Kalo x aku beli lg canggih pnye...haha

"Ade kew duit??"


Hari nie Isnin, dengan selamat sejahtera serta sihat walafiatnya aku sampai balik UiTM Shah Alam.

"Aiseyh!! Dek sbb ade paper jew rabu nie. Kalo x aku xbalik dh S.A nie....huhu"

Takpe2. Jumaat nnti balik Perak semula. hehe

Penantian penuh debaran!



p/s: Nk kuar cycling after final...yeah!!

Awak 'Like' blog saya?