Aku Bangga Jadi Budak Kampung!

Assalamualaikum semua~

Hari ni aku termenung seketika terkenangkan zaman kanak2 aku dulu. Bila pikir2 balik rasa cm nk kembali ke zaman kanak2 masa sekolah rendah dulu. Happening giler kot. Tak yah sibuk nk fikir pasal keje sekolah, assignment, projek work yg melambak, nak jaga hati orang, hati lembu, hati nyamuk dan segala macam hati lagi la.

Oleh itu, terdetik lak aku nk menulis entry pasal zaman kanak2 aku kali nie. Korang kalo nk baca teruskan scroll ke bawah. Kalo tak berminat boleh tekan button close kt bucu atas sebelah kanan korang tu ye.

Aku kecik2 dulu boleh dikatakan agak nakal la jugak. Siap pandai berpura-pura lg dpn mak tu. Aiseyh!

"Nakal ropenye budak nieyh!"

Korang bayangkanlah, bile musim banjir kt kampung aku dulu, tak pernah miss walau sehari pon utk mandi air bah tu. Hari2 main. Dh dpt mandi tu bkn nye boleh sejam dua. Berjam-jam lama nye. Selagi jari2 tgn dgn kaki tu xkecut dan agak2 tyme mak aku nk balik keje, selagi tu la x bgn dr bah tu. Mandi sepenat mungkin!

Dh tu, siap ajk lg kawan2 satu kampung dtg join sekali. Sebelum balik sekolah dh set dh pukul brpe nk start mandi. Bayangkanlah! Bukan sorang dua, tp berbelas-belas kot. Aku ingat lg nama2 diorang: kak ita, amin, apit, faiz, kak farah, keda, duan, kema, pecai, ada lg r 3,4 oranng yg aku xbpe igt dh nama nye.

Kalo dh ramai cmtu rumah yg tinggi dr air bah pon boleh banjir sekali dlm rumah nye. Kadang2 (bkn kdg2, selalu) kitorang yg basah kan lantai rumah aku tu. Lantai marmar bila basah kn licin. Apalagi, kitorang pon lumba wat gelongsor licin dlm rumah. Masuk dr pintu depan, kuar ikot pintu dapur!

"Giler! Kalo mak tau mamposs!!"

Pasal mak aku xtau la kitorang berani buat. hehe

Bila agak2 tyme mak aku dh nk sampai rumah lepas abh keje, aku ngn adk aku pon 'halau' la kwn2 tu balik. Ye la.  Kang xpasal2 kantoi lak kn. Bile diorang sume dh balik, aku ngn adk aku dh siap tukar baju bersih, kitorang pon mula la mengemop lantai dan susun balik segala sofa dan permaidani kt rumah tu. Siap susun cm asal lg wa cakap sama lu. Bertapa hebat nye aku ngn adik aku masa kecik2 dulu.

Bila mak balik, kitorang pon tgk tv. Pura2 xde apa2 berlaku kt dlm rumah tu! Mak tgk pon pon bersih jew. Kemas gitu. Padahal penuh dgn kepura-puraan! hahaha

Tapi nasib tak selalu baik! Ade sekali tu terkantoi! Adehh!! Cm kilat suara maka aku, cam nk gugur jantung aku dengo nye. Mak aku balik awal plak ade satu ari tu. Kitorang yg tgh syok2 mandi, siram air, menggelongsor dlm rumah, mak aku boleh pulak terpacak kt tepi jalan tu! Aiseyh!! Kantoi!

"Padan muka!!"


Mak aku punye jerit la. Tak tau nk kata kuat nye. Kalo dr M'sia mak aku jerit, aku rasa US kt sana pon boleh dgr kot! (melampau tu!) haha

Cm nk gugur jantung aku tgk mak aku terpacak dan menjerit dr tepi jalan. Kelam kabut, kaco-biro kawan2 aku lari! Kalo xlari kang kene besit(rotan) seliang dua. Aku ngn adik aku pnye gelabah usah citer r. Masuk je rumah punggung dh pedih dh kene besit 5,6 liang. Masok bilik tgk kt cermin mmg berbirat2 le bekas kene rotan tu. Lepas kene rotan, kene le pulak bersihkan rumah. Mmg masa tu pikir dh.

"Tobat tak buat lagi!"

Mmg tak buat! Esk kt sekolah kwn dh tnye apa jd semalam. Aku pon cite le. Deme boleh ketawa! Haishh!! Paneh aty betoi! Sepak laju2 kang! huhu

Eleyh!! Ade le 2,3 ari serik tak buat lg. Lepas tu buat balik! Mana reti serik. Tp xde la ramai2 lg, just aku dgn adik aku je la. Dibuat nye mak aku tetiba terpacak dekat batang idung, maunye tumpo kene libas kang. huhu

Aku ingat lg waktu tu umur aku 9 tahun kot. Darjah 3 tuu~ isk3

Nakal kn aku?? haha

"Memang nakal! Nakal giler."

Tu baru satu cerita. Ade lg cerita2 lain zaman jahiliyah aku. haha

Belom citer kisah panjat pokok mempelam sampai pokok tu senget, kejar ayam sampai ayam tu mati lepas tu kitorang lak kene kejar ngn tuan ayam tu sampai lari satu kampung, main rounders, main guli, main lopak mcm mandi air paip, tangkap anak berudu gune penapis santan kelapa mak aku, dan banyak lagi la. Panjang giler kalo aku nak tulis sumenye kt cini.

Ade satu hari tu aku pegi main rumah kawan aku. Balik lewat giler dekat pukul 7.30 malam baru sampai rumah. Sesampai je kt rumah, aku tgk ade satu beg cm beg balik kg kt dpn pintu rumah.

"Aiseyh! Sapa pulak yg balik kg nie? Mak cik aku kew? Tp nape letak beg kt luar? Pelik2...."

Aku pon bagi le salam nk masuk rumah. Adik aku dgn laju nye pegi bukak beg tu.

"Adik aku nie. Pandai2 je bukak beg orang!"

Sambil bg salam pulas tombol pintu. Tak boleh bukak pintu! Kene kunci! Tetiba adik aku cakap.


"Eh! Ni baju kakak!"

Aku pon dgn laju sepantas kilat nye pegi kt beg tu. Mmg penuh beg tu dgn baju aku dan adik aku! Dh tau dh! Mak aku dh wat dh apa yg diugutnye dkt aku ngn adik aku tiap2 kali kitorang kuar nk g main kt rumah kawan.

Pesan mak: "Jangan balik lambat. Nanti mak bungkuskan kain baju, pegi duduk rumah kawan kome tu!"

Sekali jadi kenyataan siot!! Aku pon meraung2 le. Ketuk pintu sekuat2 aty. Hari dh makin gelap lg aku takot. (aku kecik2 takot gelap)

Lama gak la aku melalak kt luar tu sampai jiran aku tegur.

"Malu giler siot!!"

Tp dek kerana takot dan desperate sgt, tak pikir malu lg dh! Melalak sekuat-kuat hati! Lepas setengah jam gak r, baru mak aku bukak pintu bg masuk. Dipadankan muka aku dgn adik aku. Siap kene perli lg dgn kakak aku. Cet!!

"Tu la. Mak bg warning xnk dengar. Kn dh kene!(sambil ketawa)"

Haishh!! Esk xbuat lg dh! Lepas insiden tu, bile 6.45 ptg jew dh terpacak dpn pintu rumah!

"Takot terkena lg!"


Serik lepas tu! Tak buat sampai aku masok sekolah menengah!

Fikir2 balik, zaman kanak2 aku mmg seronok. Seronok main benda2 kotor. Tp aku kecik2 dulu xanggap pon bende tu kotor. Seronok je main. Tapi aku sedih. Budak2 zaman sekarang xmerasa main apa yg aku rasa dulu. Aku terfikir, anak aku nanti pon xkn dpt main apa yg mak diorang main kecik2 dulu. Budak2 sekarang belom sekolah lg dh pandai surf internet. Online fesbuk. Main PSP. Zaman semakin moden dan kanak2 sekarang makin biadap! Kalau lah zaman tak berubah~~

AKU BANGGA JADI BUDAK KAMPUNG!



p/s: Kalaulah masa boleh diputarkan ke masa lalu. Ingin ku kembali ke zaman jahiliyah aku dulu.

0 comments:

Awak 'Like' blog saya?