Korang Fikirlah Sendiri

Labels: , ,



Assalamualaikum semua~~

Selalu aku citer pasal perihal aku sehari-harian kn?? Kali nie aku nak citer pasal bende lain pulak.

Hari ni kecoh pasal perhimpunan BERSIH yang berlaku kat Kuala Lumpur. Apa diorg nk? Motif? Nak mem-BERSIH-kan seluruh kota Kuala Lumpur kew? Atau nak bersama-sama mem-BERSIH-kan Stadium Merdeka tu?


Honestly cakaplah, aku memang tak setuju perhimpunan tu diadakan. Kalau beriya-iya sangat nak buat perhimpunan asal tak buat perhimpunan HALAL instead of HARAM?? Ridiculous je bende2 nie sume.


Semalam aku ade terbaca kat FB pasal segala tuntutan si perempuan sihir tak sedar diri, AMBIGA. Lepas je aku baca segala tuntutan dia, menambahkan lg kegetikan daku kat beliau. Korang musti ade yang tak baca lagi atau tak tau langsung pasal segala tuntutan si tua tak sedar diri tu kan.....ni dia >> ::

I hate you!!


TUNTUTAN AMBIGA MELALUI IFC

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.






Korang fikirlah sendiri. Lepas aku baca semua nie cam berderau darah aku. Silap2 haribulan, peristiwa 13 Mei berulang. Korang nak kew? Bagi yang pernah mengetahui dan pernah membaca sejarah mungkin tahu apa yang terjadi pada peristiwa 13 Mei tu kn. 

Kalau korang setuju la, korang mungkin berpeluang merasai segala keseronokan keperitan hidup ketika peristiwa 13 Mei tu. Korang akan feel it, instead of knowing it theoretically. 




p/s:: Kalau aku jd PM, aku kasi tembak sampai mati itu Ambiga, si nenek sihir tak sedar diri! Selama nie dia hidup atas jasa siapa? Negara apa? Kalau tak negara demokrasi Malaysia? Lu pikirlah sendiri!  >> Kilik sini

0 comments:


Awak 'Like' blog saya?