Ubat Tu Makanan Ke?

Labels: , ,

Assalamualaikum semua~~~

Lamanya aku tak menghadap blog aku nih! Tak tau nak citer pasal apa. Blogwalkingnya selalu. hehe

Kali nie nk tulis entry pasal ubat. Ubat tu makanan kew? Atau minuman? Atau kedua-duanya sekali? Ish...cam kes hukuman mahkamah pulak...haha

(Terima kasih incik Google)
Ubat ni ade dalam macam-macam bentuk fizikal. Ade ubat cecair yang boleh terus minum. Ade ubat biji cam pil dan kapsul yang memerlukan bantuan segelas air untuk didorongkan masuk ke dalam perut. Lepas tu ada macam-macam jenis ubat. Ubat batuk, ubat selsema, ubat demam, ubat sakit tekak dan jugak.............................

(Sumbangan incik Google)
Erk?? Hahaha

Kalo di ikot kan percakapan BFF aku la, si incik FAZALIE MOHAMAD, ubat tu dimakan. Motif? Kalo kita nak suruh orang tu makan/telan/minum ubat tu kita musti cakap, "Tak sihat MAKAN la ubat.".

Aku tak setuju dengan kenyataan beliau. Sebab? Kalo mak aku punya statement la kan, "Tak sihat pegi TELAN ubat tu.". Hah.......amacam? Terdapat prcanggahan disitu sebab selalunya ubat untuk orang dewasa selalunya doktor bagi pil ataupun kapsul.

Oleh kerana majoriti ubat budak2 adalah cecair, so, aku tidak menolak kemungkinan bahawa kalu kita nak suruh budak-budak minum ubat musti kita cakap, "Tak sihat ni. Jom MINUM ubat jom." dan ayat seumpamanya. Kan? Kan? Kan?

(Klik untuk tumbesaran)

Oleh kerana tidak ada fatwa yang tepat pasal perihal ubat ni, ade sesapa boleh terangkan lagi bersuluh kat aku? hihihi




p/s: Dulu bercita-cita nak jadi Farmacist. Tak kesampaian daa~~

0 comments:


Awak 'Like' blog saya?